Google potwierdziło już, że wprowadzone zostały zmiany w sposobie wyświetlania opisów stron w wynikach wyszukiwania. Są to krótkie teksty, które wyświetlają się pod adresem URL i pozwalają sprawdzić, jak dana witryna odnosi się do wprowadzonego zapytania.
Przedstawiciel Google powiedział:
"Ostatnio wprowadziliśmy zmianę, która dostarcza użytkownikom bardziej rozbudowane i przydatne zajawki, aby mogli oni lepiej zrozumieć, jak strony odpowiadają ich wyszukiwaniom. Zaowocowało to niewielkim zwiększeniem średniej długości opisów."
Ręczna edycja opisów - konieczna?
Można zaobserwować, że przeciętnie liczba dostępnych znaków wzrosła ze 160 aż do 301. W związku z tym, niektórzy webmasterzy i pozycjonerzy mogą rozważać aktualizację opisów meta description, ale wcale nie musi to być konieczne dla wyświetlania dłuższych wersji. Są one bowiem zazwyczaj generowane dynamicznie, w oparciu o zapytanie wprowadzone przez użytkownika oraz treść znalezioną zarówno w meta description, jak i w tekstach zamieszczonych na danej podstronie. Jeśli Google w danym momencie zdecyduje wyświetlić dłuższy opis, po prostu pobierze fragment zawartości strony.
Informacja ta została potwierdzona przez samych pracowników Google. Podkreślili oni również, że oczywiście opcja samodzielnej edycji meta description również będzie brana pod uwagę. Jeśli więc webmaster chce mieć większą kontrolę nad tym, co zostaje wyświetlone w wynikach wyszukiwania, jak najbardziej może ręcznie wprowadzić opis. Przedstawiciele Google wyjaśnili także, iż poszerzone opisy nie mają przełożenia na ranking, ale mogą znacząco poprawić współczynnik klikalności. Z tego względu warto zadbać o to, aby tekst brzmiał atrakcyjnie dla użytkownika i perfekcyjnie odpowiadał na jego zapytanie, ponieważ znacząco zwiększa to prawdopodobieństwo, iż zdecyduje się on odwiedzić daną stronę.
Należy jednak pamiętać, że Google nie zawsze użyje przygotowanego przez webmastera meta description. Zależy to w ogromnej mierze od hasła, jakie wprowadzi internauta oraz od zawartości podstrony. Jako że nie ma to wpływu na pozycję w wynikach wyszukiwania, nie ma potrzeby wydłużania na siłę opisu lub upychania jak największej liczby słów kluczowych. Jest to zmiana ukierunkowana bardziej na użytkowników i efektywność korzystania z wyszukiwarki niż na webmasterów i pozycjonowanie.
Wyższy współczynnik klikalności
Podnoszenie współczynnika klikalności ma jednak także duże znaczenie marketingowe, ponieważ nie wystarczy wyświetlać się wysoko na liście wyników, aby przyciągnąć uwagę internauty. Odpowiedni tytuł i adekwatny do zapytania opis ma również niebywałe znaczenie, jako że użytkownikowi zależy na tym, aby trafić na stronę, które dokładnie odzwierciedla jego potrzeby.
Warto więc sprawdzać w Google Analytics i Google Search Console, jakie zapytania wprowadzają osoby, które przechodzą do witryny z wyników wyszukiwania i samemu próbować je wpisywać, aby dokładnie przekonać się, co widzi internauta. Jeśli okaże się, że meta description nie spełnia naszych oczekiwań, możemy stworzyć własny tekst i zwiększyć prawdopodobieństwo, że następnym razem wyświetlony zostanie nasz opis, o ile będzie on adekwatny do zapytania.