Optymalizacja meta tagu description

Meta description (czasami tłumaczone jako opisy meta) to atrybuty HTML, które stanowią skrótowy i zwięzły opis danej witryny. Takie opisy można często znaleźć na stronie wyników wyszukiwania (SERP – search engine result page).

Czym jest meta description?

Opisy meta, pomimo tego, że nie są ważne dla pozycji jaką zajmuje strona internetowa w wyszukiwarce, to pełnią istotną rolę dla przeciętnego użytkownika. To na jej podstawie ocenia on czy dana witryna spełnia wszystkie wymagania oraz podejmuje decyzję o odwiedzeniu jej. Meta description stanowi dla webmastera idealną okazję, aby efektywnie zareklamować stronę, a jednocześnie zawrzeć informacje na jej temat.

Meta description powinny zawierać słowa kluczowe, w taki sposób, by brzmiały one naturalnie, a jednocześnie zachęcały użytkownika do odwiedzenia danej witryny. Kluczem efektywnego opisu jest bezpośrednie powiązanie tematyczne z zawartością strony oraz jego unikalność. Optymalna długość takiego krótkiego paragrafu to około 150-160 znaków.

<meta name="description" content="Oferujemy usługę pozycjonowania stron internetowych w Google za rozsądną cenę. Zadzwoń: ☎ 790 752 541 i płać za efekty, nie za obietnice!">

Najlepsze strategie SEO

Atrakcyjne opisy

Celem meta description jest zwięzła reklama. Jest niezwykle ważną częścią marketingu internetowego w wyszukiwarkach, ponieważ przyciąga ona zainteresowanych użytkowników bezpośrednio z tzw. SERPów. Przygotowanie opisu, który jest efektywny i atrakcyjny oraz zawarcie w nim słów kluczowych może generować większe zainteresowanie, co przekłada się jednocześnie na współczynnik klikalności danej witryny. Aby zmaksymalizować ten wskaźnik, należy pamiętać, że Google i inne wyszukiwarki dodatkowo podkreślają dane frazy w meta description, jeśli pasują one do zapytania.

Unikalne meta description

Tak jak w przypadku tagu tytułowego, istotne jest, aby każdy meta description był unikalny. Jednym ze sposobów, aby nie duplikowały się nawet na stronach tworzonych automatycznie jest programistyczne stworzenie dynamicznych i unikalnych opisów.

Czynniki niewpływające na ranking

W 2009 roku Google ogłosiło, że ani meta description, ani występujące w nich wyrażenia kluczowe w żaden sposób nie wpływają na algorytm. Z drugiej strony, Google używa opisów meta w przypadku wyszukiwania zaawansowanego z użyciem operatorów tak, aby jak najlepiej pasowały one do słów kluczowych. Natomiast podczas standardowego wyszukiwania, meta description nie wpływają na ranking.

Skracanie meta description

Google ucina cudzysłów w meta description za każdym razem, gdy jest on użyty w tekście. Aby uniknąć skrócenia opisu, warto jest usunąć z niego wszystkie znaki alfanumeryczne. Niemniej jednak, jeśli cudzysłów jest ważny dla Twojego tekstu, doradza się, by zamienić go na apostrof.

Meta description nie są obowiązkowe

Logika nakazywałaby, żeby za każdym razem napisać dobry meta description, zamiast pozwolić wyszukiwarce pobrać potrzebny tekst ze strony. Jednakże, nie zawsze ta ogólna reguła przynosi zyski.

Istnieje generalna zasada, że jeśli witryna odnosi się od jednej do trzech często wyszukiwanych fraz, warto napisać taki meta description, który będzie odpowiadał na potencjalne zapytania. W przypadku, gdy strona jest ukierunkowana na działania longtailowe (więcej niż trzy frazy) np. w przypadku dużej liczby obszernych artykułów lub produktowych katalogów, sugeruje się, by wyszukiwarka internetowa sama wybrała odpowiedni fragment tekstu.

Wynika to ze sposobu działania wyszukiwarek – wybierają te fragmenty ze strony wraz z sąsiadującymi frazami, które najlepiej pasują do danego zapytania. Jeśli webmaster wymusi zastosowanie meta description, celność zapytania może znacząco zmaleć. W niektórych przypadkach wyszukiwarka może pominąć meta description, jednakże webmaster nie powinien zawsze zakładać, że najbardziej odpowiednie fragmenty tekstu zostaną użyte za każdym razem.

Jeśli nadal zastanawiasz się czy dodać meta description, weź pod uwagę to, że portale społecznościowe takie, jak Facebook zazwyczaj używają go, gdy dana witryna jest udostępniana przez użytkownika. Bez meta description, portale te mogą również użyć pierwszego tekstu znalezionego na stronie. Wtedy istnieje prawdopodobieństwo, że wybrany w sposób automatyczny tekst nie odda w sposób rzetelny charakterystyki danej witryny, co z kolei może negatywnie wpłynąć na ruch na stronie.

Oceń informacje:
średnia ocena: 4.5 / 5
liczba głosów: 111