Co musisz wiedzieć o Google Analytics?
Google Analytics (GA) to popularne narzędzie służące do szczegółowej analizy ruchu internetowego na danej stronie. Na tej podstawie można znacznie łatwiej poznać konkretnych odbiorców oraz ich zachowanie na witrynie.
Dane dostarczone przez Google Analytics są bardzo dokładne. Podstawową funkcją jest możliwość obserwowania liczby odwiedzin konkretnej witryny: liczba sesji, użytkowników oraz wygenerowanych odsłon. Dzięki temu, że to narzędzie przechowuje również informacje z przeszłości, można również obserwować zmiany, które zachodzą w popularności witryny.
Ze względu na ogrom informacji dostarczanych przez GA, są one podzielone na osobne grupy:
- odbiorcy,
- zachowanie,
- pozyskanie ruchu,
- konwersje.
ODBIORCY – kim jesteś?
Przy pomocy tego kompleksowego narzędzia można uzyskać różnorodne dane demograficzne, takie jak: lokalizacja, wiek, płeć, zainteresowania oraz to, jakiego urządzenia (laptop, smartfon, tablet) i przeglądarki internetowej użyto, aby dostać się na stronę. Dzięki tej wiedzy, można dokładnie dopasować prowadzoną kampanię reklamową lub dostosować wygląd strony do danej grupy docelowej. Te informacje mogą zasugerować konieczność utworzenia nowej wersji językowej, jeśli daną stronę odwiedza dużo obcokrajowców lub mieszkańców danego państwa. Jest to również dodatkowa oszczędność pieniędzy – jesteśmy w stanie stwierdzić, co nie cieszy się zbytnią popularnością i dostosować nasze finansowanie do tych trendów tak, aby inwestować tylko w aspekty, które są wystarczająco popularne.
ZACHOWANIE – jak użytkownik porusza się po mojej stronie?
Google Analytics jest w stanie poinformować właściciela witryny nie tylko o tym KTO odwiedza jego stronę, ale również CO robi. Możliwe jest zbadanie, gdzie zwykle wizyta się zaczyna, gdzie kończy oraz jaka część strony na dłuższy czas przykuwa największą uwagę. Ponadto, istnieje możliwość sprawdzenia poziomu zaangażowania gości na stronie oraz tzw. współczynnika odrzuceń.
Takie informacje mogą być przełomowe dla efektywnego rozwoju strony internetowej. Jej właściciel może dowiedzieć się, na przykład, że wyniki sprzedaży są niskie, ponieważ cała procedura zakupu w jego sklepie online jest zbyt skomplikowana i przez to wielu użytkowników szybko się do niego zniechęca. Dzięki dokładnej analizie danych, właściciel ten jest w stanie naprawić swój błąd i być może w przyszłości cieszyć się znacząco lepszymi wynikami sprzedaży.
POZYSKIWANIE RUCHU – jak się tutaj znalazłeś?
Oprócz danych na temat tego, KTO i CO dokładnie robi na stronie, można również dowiedzieć się SKĄD dany użytkownik przybył. Dzięki Google Analytics, właściciel witryny dowie się czy największy ruch pochodzi z Map Google, strony wyszukiwania, AdWords czy też z wyszukiwarki obrazów. Znajomość źródła ruchu to przede wszystkim przydatna wiedza przy rozmaitych działaniach marketingowych. Ponadto, jest to efektywna baza pod kolejne, lepiej zaplanowane kampanie reklamowe – dzięki nim, można zaobserwować jak skuteczne są do tej pory podjęte działania, np. czy Google AdWords przynoszą wystarczający ruch, czy wzmożone zainteresowanie stroną wynika zgoła z czegoś innego.
KONWERSJE – cele małe i duże
Konwersja to wskaźnik, który pokazuje czy gdy już użytkownicy znajdą się na stronie, wykonują te akcje, których od nich oczekujemy np. dokonanie zakupu, zostawienie komentarza, zapisanie się do newslettera. Rozróżnić można:
- konwersje makro – główne cele strony; w przypadku sklepu internetowego będzie to finalizacja transakcji, a jeśli chodzi o hotel – rezerwacja pokoju,
- konwersje mikro - te czynności, które prowadzą do konwersji makro np. zapisanie się do newslettera.
Ta opcja pozwala monitorować postępy w realizacji wyznaczonych wcześniej celów. Dzięki temu przyszłe działania marketingowe mogą zostać zoptymalizowane w taki sposób, aby przyniosły jak największy zysk.
Google Analytics jest więc rozwiązaniem, które będzie niezwykle przydatne dla każdego, kto choć trochę interesuje się tym, jak podnieść popularność swojej witryny. Pomimo tego, że jest to stosunkowo kompleksowe narzędzie dostarczające mnóstwa różnorodnych informacji, zyski ze znajomości odpowiedniej analizy i zastosowania tych danych z pewnością zrekompensują możliwe utrudnienia.